Vårens vakreste ugress

May 22, 2016

Løvetannen – vårens vakreste ugress? Og har du for mye løvetann og annet ugress, se video nederst på siden om hvordan bli kvitt ugress. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Lag din egen løvetannsirup

Jeg elsker god mat. Virkelig elsker det. Har ikke sjans til å ligge unna. Selv om alle varsellampene blinker, styrer jeg rett i grøfta for full maskin. For det er akkurat der den blomstrer nå på våren. I grøfta. Jeg snakker naturligvis om løvetannen.

Visste du at du kan lage de herligste ting av den? Kanskje ikke. I så fall er vi i samme båt. Helt til jeg kjøpte boken ”Gratis mat” av Ellen-Beate Wollen og kokte min første løvetannsirup. Da var jeg solgt. Og visste at julegavene var i boks for i år.

Løvetann er en flerårig urt som kom til landet på begynnelsen av 1700-tallet. I Norden teller slekten over 900 småarter og deles av kjennere inn i 14 undergrupper. I følge Urtekildens planteleksikon kan ”en løvetannblomst produsere ca. 200 frø og en plante kan produsere ca. 5000 frø på en sesong. Frøene kan overleve i jorda i inntil fem år.” Ikke rart den oppleves som en av de mest irriterende ugressplantene, der den popper opp i hagene våre på denne tiden av året. Så også her i hagen, helt til kjelen med løvetannsirup sendte sin søtlige, honningaktige duft ut i hele huset. Oppskriften under er hentet fra boken ”Gratis mat” av Ellen-Beate Wollen, men jeg har gjort noen tilpasninger underveis.

Dette trenger du:

• Ca. 50 stk. utsprungne løvetannblomster
  • En stilk rabarbra
  • Fire epler
  • Saften av en sitron
  • En liter vann
  • Ca 500 gram sukker

Slik gjør du:

Plukk de gule kronbladene. Legg dem i en gryte sammen med eplebiter, rabarbra oppkuttet i biter, saften av en sitron, samt en liter vann. Kok det hele i ca. 30 minutter. La det gjerne kjølne litt før du siler av væsken i et klede. Når alt er silt av, veier du hvor mye væske du har igjen. Vei opp det tilsvarende i sukker. Ha alt over i en gryte, og kok det på svak varme. Det er nå det skal bli sirup, men koker du det for hardt, vil det bli brent. Skum av hvis det trengs. Når sirupen har fått den rette konsistensen (se sirupstesten under), ha den over på rene glass med tette lokk. Sett dem til kjøling. Når glassene har fått romtemperatur, setter du dem mørkt og kjølig til videre oppbevaring. Eller du lager en lekker etikett, pakker den pent inn og gir den bort til en annen matelsker!

Plukk kronbladene av 50 løvetannblomster. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Legg kronbladene i en gryte sammen med eplebiter, rabarbra, saften av en sitron, samt en liter vann. Kok det hele i ca. 30 minutter. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Sil av væsken. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Kok sirupen på lav varme. Unngå å brenne den. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Hell sirupen over på rene glass eller flasker. Sett på en fin etikett og gi bort i gave. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Tips:

• Ta sirupstesten: Ha litt sirup på en tallerken. Sett den i kjøleskapet ca. 10-15 minutter. Dersom du kan trekke fingeren gjennom sirupen uten at den blander seg igjen er den ferdig. Dersom væsken fremdeles er tyntflytende, koker du sirupen videre.
  • Visste du at du kan spise både blomsten, stengelen og bladene på løvetannen? Du kan f. eks. pynte kaker med blomstens kronblader.
  • I tillegg til å smake godt, er løvetannen blant annet god for fordøyelsen.
    Løvetannsirupen kan brukes til mye, blant annet på sterke oster, eller som søtningsmiddel på frokostblandingen.
  • NB! Bruk ikke løvetannblomster fra veikanter eller andre steder hvor de kan være forurenset eller sprøytet.

Hvordan bli kvitt ugress

Men har du litt for mye ugress i hagen til at du kan spise alt? I Hobbygartnerskolens Hagekurs har vi en egen leksjon om hvordan bli kvitt ugress. Bli med på "innsiden" og se leksjonen under:

Se FB-live sending om temaet:

Kilder:

• ”Gyldendals store nordiske flora” v/Bo Mossberg og Lennart Stenberg