VELKOMMEN TIL

bloggen

Ta barna med ut i kjøkkenhagen

Jun 19, 2016

Det tok ikke lange tiden før Benjamin fikk teken på planting av jordbærplantene. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

- Det var litt gøy å gjøre dette!

Ordene kom fra vår nevø Benjamin på 5 ½ år, idet han hadde plantet sine første jordbærplanter. Hele 12 i tallet. Og ikke før var han ferdig i jordbæråkeren, så spurte han sin far om han kunne få lov å plante mer. Eller ”merr” som de sier, siddisene, som er på besøk hos oss en helg nå i juni.

Vi var et godt team. Benjamin gravde i hagen, og jeg tok plantene ut av pottene. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Ta barna med i kjøkkenhagen

Nå har ikke vi barn selv, så huset vårt er ikke spesielt barnevennlig. Det er ikke flust av leker og spill, barnebøker eller tegnesaker. Men hvem trenger vel det når man har en grønnsakshage! For du skal ikke se lenger enn til en barnehage, før du oppdager hvor glade barn er i å grave. Og på slitne småbarnsforeldre kjenner man igjen aktive barn. Så, vi la sammen to og to, og fikk en hel jordbæråker som svar.

Det er veldig hyggelig å være to når man planter jordbær i kjøkkenhagen. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland.

Planter, knoller og frø

Og det er mye du kan ta barna med på å plante. Denne søndagen var det som nevnt jordbærplanter, i tillegg til poteter og jordskokk som stod på ”menyen” i vår grønnsakshage. Vi er litt sent ute i år med det meste, men hva gjør vel det når vi fikk så storfint besøk til å hjelpe oss med å få jobben gjort. Og selv om vi ikke rakk å så noe sammen med Benjamin i dag, kan vi gjøre det neste gang. For det er alltid noe du kan så i en grønnsakshage. Enten det er reddiker eller gulrøtter. Krydderurter eller salat.

Og når jordbærene var kommet i jorden, var det potetenes tur. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Planting og vanning

”Ka ska me nå?” spør Benjamin når alle jordbærplantene er plassert utover feltet. ”Vi skal plante dem ned i jorden”, sier jeg og viser hvordan vi gjør det. Han ”tog ’an” og fortsatte med stor iver. Og arbeidsfordelingen var klar. Jeg hadde ansvar for de tre innerste radene, Benjamin de to ytterste. I konsentrert alvor gravde han hull etter hull, plasserte planten i hullet og klappet jorden til. Bare avbrutt av små ”oi, eg såg en mark” eller ”nå har eg begravd skrukketrollet”. Etter at plantene var i jorden og pottene ryddet, gjenstod det bare å vanne. ”Kossen gjør eg det”, spurte han før han mesterlig vannet hver enkelt plante så de fikk en god start på sitt nye tilholdssted.

Etter at alle jordbærplantene var kommet i jorden, måtte det vannes. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland.

Arbeidsfordeling

”Eg har jobba merr enn deg”, sier Benjamin fornøyd og ser på fotografen. Arbeidsøkten er over og han tar seg en velfortjent hvil i hengekøya. Kommentaren resulterer i et rungende latterbrøl før fotografen, eller rettere sagt hans onkel, spør om han mener at det å fotografere ikke kan kalles å jobbe. ”Eg har gjort merr ting med jord”, presiserer Benjamin. Og det har han. Til gagns. Han har gjort en strålende jobb. ”Nå må me huske å besøke dokker”, sier Benjamin og vi gleder oss allerede. Vi gleder oss til at han kommer tilbake for å høste av dagens innsats.

Og til slutt måtte det ryddes. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Alle foto: Erling Slyngstad-Hægeland / Hobbygartnerskolen