VELKOMMEN TIL VÅR

hageblogg!

Lag din egen såstue eller dyrkingsrom

Jan 13, 2023

Denne uken har vi gjort noe gøy - vi har skapt vårt eget dyrkingsrom! Og jeg håper blogginnlegget inspirerer deg til å gjøre det samme. Ikke nødvendigvis et helt rom, men en liten krok et sted i huset hvor du kan få lov til å boltre deg!

Hvis du fulgte julekalenderen vår i desember, så du at jeg lagde juleverksted i stua (hvis du ikke fikk med deg julekalenderen live kan du se spillelisten her). Det var veldig hyggelig, men jeg innser at det ikke er særlig familievennlig å okkupere halve spisebordet over så lang tid.

Og da jeg før jul fikk ideen om "samdyrking" (les mer om samdyrking her), innså jeg at vi både trengte mer plass, et fast sted å være, samt et sted med plass til å filme. Svaret ble Havestua, som de siste årene ikke har vært i bruk til annet enn som lager til nettbutikken, forkultivering om vinteren, og oppbevaring av hageputer, etc. når det regner.

Lag din egen såstasjon

Men før jeg viser hva vi har gjort i Havestua, vil jeg nevne at du ikke nødvendigvis trenger et helt rom for å dyrke frem dine egne planter. Du kan fint lage en liten såstasjon et annet sted i huset, slik som jeg gjorde i fjor da jeg installerte meg i en krok i kjelleren.

Dette hadde vi en livesending på Facebook om som du kan se her. Hvis du har liten plass håper jeg den sendingen er til inspirasjon.

I fjor lagde jeg min egen såstasjon i en krok nede i kjelleren (video: Erling Slyngstad-Hægeland)

Lag din egen såstue

Men i år har vi tatt dette et hakk videre. Hvorfor forklarer jeg i YouTube-videoen som du finner litt lenger ned på siden, men det handlet mest av alt om å ha alt på en plass. For en ting er å så, en annen ting er å drive plantene frem videre.

Og med såstasjon i kjelleren, en sone med vekstlys på kontoret i 2. etasje og en i Havestua, ble det mye bæring og flytting av jord, potter og planter. Det ønsker jeg å slippe i år, og da Erling også likte ideen om å gjøre Havestua om til Såstua, var det bare å sette i gang med rydde- og ommøbleringsjobben.

Etter å ha flyttet sofaen inn i kjellerstua, så det ikke veldig trivelig ut i Havestua vår (foto: Hanne Slyngstad-Hægeland).

Men etter et par timers rydding og vasking kunne vi begynne å montere dyrkingshylle og -bord (foto: Hanne og Erling Slyngstad-Hægeland)

Til vi til slutt kunne rigge opp kamera og lys for å spille inn den første videoen fra vår nye såstue. Se YouTube-videoen under, så får du et inntrykk av hvordan det blir.

Se den aller første videoen fra Såstua hvor jeg viser den nye dyrkingsplassen vår (video: Erling Slyngstad-Hægeland).

Jeg gleder meg som en unge til å ta dette rommet skikkelig i bruk, for nå får jeg endelig samlet alt på ett sted. Og det har blitt en god og funksjonell arbeidsstasjon for dyrking av de plantene jeg ønsker meg til denne sesongen.

Fortsetter samdyrkingen i uke 3

Denne uken (uke 2) har jeg sådd chili, spirer og mikrogrønt i samdyrkingen, og chilipottene står nå klare i drivkassen oppe på kontoret, i påvente av å bli flyttet ut i Såstua.

Nå skal vi rigge oss videre til med plantebrettet, jord og potter, sånn at vi er vi klare for å fortsette samdyrkingen i neste uke. Da skal vi så pelargonia og petunia som også har lang spire- og utviklingstid.

Hvis du lurer på hva jeg mener med "samdyrking" har jeg skrevet et eget blogginnlegg om dette som du kan lese her. Der finner du også en video vi har laget som forklarer mer om konseptet.

Jeg håper innlegget har inspirert deg til å lage din egen såstasjon, enten det er i en krok i kjelleren slik jeg hadde før, eller et eget dyrkingsrom sånn som jeg har fått meg nå.

Hilsen Hanne
Hobbygartnerskolen

Hobbygartnerskolens Hagekalender

Synes du det er vanskelig å holde oversikten over alt som skal gjøres i hagen? Kanskje er du usikker på hvordan oppgavene skal utføres, og hvordan du spiller best på lag med naturen i hagen din? Da skal du sjekke ut vår digitale hagekalender hvor du får hjelp til å holde oversikten og kunnskap til å stelle hagen gjennom hele året. Klikk på linken eller bildet under for å lese mer og melde deg på.

Pris for medlemskap i vår digitale hagekalender er kr 99,- per måned eller 990,- per år. Men om dette ikke er noe for deg vil du kanskje ha glede av vår gratiskalender? Klikk her og få gratiskalenderen tilsendt på mail.

Firkløveret

Vi som står bak Hobbygartnerskolen er:

• Hanne Slyngstad-Hægeland, gründer, forfatter og hageentusiast
  • Erling Slyngstad-Hægeland, fotograf
  • Henriette Solum Pettersen, gartner
  • Nina Klungsøyr, arkitekt, fargerådgiver og hageplanlegger i Fin Strek AS

Sammen brenner vi for å hjelpe usikre hageeiere til å bli trygge hobbygartnere, som mestrer å skape sine egne miljøvennlige drømmehager, til glede både for seg, sin familie, og vårt livsviktige økosystem.