Hvordan ta spiretesten på gamle frø

Jan 18, 2020

Det er januar og hageåret har bare så vidt begynt for de fleste. Men for noen av oss, hagenerdene, er sesongen i gang for fullt. Nye prosjekter planlegges, de første sortene er kanskje allerede sådd, og det kribler i de grønne fingrene.

Nyheter i frønettbutikkene

Så fort det nye året ringes inn, kappes frø-nettbutikkene om å ha de beste nyhetene. Og det er her vi hagenerder fort går på en smell. Det er så mye som frister! Hvilke frø er det som strøs utover ”catwalken” i år? Hva blir den store ”hagesnakkisen”? Hva seiler opp som ”Winner of the year”?

Og samtidig som vi trekker kortet, kommer den dårlige samvittigheten ... For hva gjør vi med alle de frøpakkene vi kjøpte i fjor? De vi ikke fikk brukt opp ... Ikke fortvil – jeg har et tips til deg – ta spiretesten!

Frø kan nemlig oppbevares mørkt og kjølig i flere år. Spiretesten er en veldig enkel test, og gjør seg nærmest selv mens du koser deg med hageblader og inspirasjonsblogger.

Rydd opp i gamle frøposer og ta spiretesten på eldste av dem. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Hvordan ta spiretesten

Finn frem en tallerken, et stekebrett, en brødfjøl eller lignende. Legg bomull eller tørkepapir i bunnen og strø noen frø utover.

Hvis du har flere typer frø på samme brett kan det være nyttig å merke de ulike sortene. Jeg pleier å skrive navnet på en merkepinne, så har jeg den ferdig når jeg skal så frøene senere.

Legg et tørkepapir utover en brødfjøl. Plasser merkepinnene utover og legg noen frø av hver sort ved hver merkepinne. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Fukt deretter frøene med en sprayflaske, dekk dem med plast, og la brettet stå i romtemperatur. Hvor lang tid det tar før de spirer avhenger av frøet. Husk også at noen frø vil ha det mørkt for å spire, mens andre vil ha det lyst. Informasjon om dette finner du som regel på frøposen.

Et tips kan være å teste frø som har omtrent like lang spiretid og samme krav til lys/mørke på samme brett. Noen frø trenger også en kuldeperiode før de spirer. Da legger du hele posen inn i et kjøleskap i noen dager, før du tar dem ut og driver dem frem som forklart over.

Fukt frøene med en sprayflaske. Det skal være fuktig, ikke klissvått. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Dekk brettet med plast og la det stå i romtemperatur til frøene begynner å spire. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Tell spireprosenten

Når spiringen er i gang kan du telle antall frø som spirer i forhold til hvor mange frø som ligger på brettet. Det utgjør spireprosenten, og gir deg en pekepinn på hvor godt resultat du vil få av de frøene du har.

Hva betyr spireprosenten?

• Lav spireprosent: Hvis ett av 10 frø spirer er spireprosenten på 10. Det vil si at du kan forvente at ca. 10% av de resterende frøene i posen vil spire. Ved lav spireprosent bør du enten så tettere enn anbefalingen på pakken, eller du bør kjøpe nye frø.
  • Høy spireprosent: Hvis åtte av 10 frø spirer er spireprosenten på 80. Det vil si at du kan forvente at ca. 80% av de resterende frøene i posen vil spire. Ved høy spireprosent kan du så frøene som anvist på pakken og bruke pengene dine på noe annet.

Så fort de spirer kan du fastslå spireprosenten. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Tips til sortering av frøposer

Har du mange frøposer du synes det er vanskelig å holde styr på? Se hvordan jeg gjør det, etter tips jeg fikk fra Dennis på Instagramkontoen spiselighage:

Last ned såkalenderen jeg bruker i videoen her. Video: Erling Slyngstad-Hægeland

Hobbygartnerskolens Hagekalender

Synes du det er vanskelig å holde oversikten over alt som skal gjøres i hagen? Kanskje er du usikker på hvordan oppgavene skal utføres, og hvordan du spiller best på lag med naturen i hagen din? Da skal du sjekke ut vår digitale hagekalender hvor du får hjelp til å holde oversikten og kunnskap til å stelle hagen gjennom hele året. Klikk på linken eller bildet under for å lese mer og melde deg på.