VELKOMMEN TIL

bloggen

Hvordan gjenbruke juletreet

Jan 06, 2020

Julen er over og pynten ryddet vekk. Men så står du der med et stort, grønt tre. Midt i stua. Så lurer du kanskje på hvordan du enklest mulig skal få det ut uten å drysse barnåler utover hele huset? Og når det er kommet ut, hva skal du da gjøre med det?

Da har jeg et tips som både gjør det enkelt å få treet ut av stua, og hvor du kan få gjenbrukt mesteparten av treet i egen hage.

1. Fjern pynt og lys

Det er jo så greit å få treet inn i hus. Da kommer det med strømpe på, og selv om det drysser litt er det ingenting i forhold til nå når treet har stått inne i varmen et par uker. Her har jeg altså et tips, men først må du naturligvis fjerne all julepynt og få lysene tilbake i esken sin igjen.

Et ekstra tips: Hvis en eller flere av lyspærene har røket i løpet av julen, bør du kjøpe nye pærer allerede nå, sånn at du har dem klare til neste jul. Eventuelt kan du legge en påminnelse i kalenderen din i begynnelsen av desember, sånn at du husker å ordne det før julaften til neste år.

Først fjerner du all julepynt og tar av lysene. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

2. Klipp av alle greinene

Hent hagesaksen og klipp av alle greinene mens treet fremdeles står i juletrefoten. Legg dem rett i en stor søppelsekk, slik at du slipper å få alle barnålene strødd utover huset når du skal bære dem ut i hagen.

Hent frem hagesaksen og klipp i vei. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Når du er ferdig med jobben kan du bare løsne stammen fra foten og bære den ut. Du kan enten kutte stammen i mindre biter og legge den i komposten, eller levere den som hageavfall til din gjenvinningsstasjon. Sjekk med ordninger i din kommune, for mange renovasjonsselskaper henter også juletrær som en ekstraservice på nyåret.

Når du er ferdig med å klippe av greinene, kan du enkelt bære ut stammen og støvsuge barnålene som har falt på gulvet. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

3. Gjenbruk greinene i hagen

Ta søppelsekken med greinene ut i hagen, og bruk dem som vinterdekke rundt surjordsplanter. Og her er det et sentralt stikkord; surjordsplanter.

For mange kjøper spesialjord for surjordsplanter. Men i naturen er det ingen som løper rundt med én jord for blåbærplanter, en annen for rhododendron. Der går kretsløpet av seg selv ved at barnåler, kongler, blader og kvister faller til bakken og blir omdannet til næring akkurat på det stedet de faller.

Det er det jeg forsøker å gjenskape når jeg bruker avklippet etter juletreet rundt mine blåbærbusker, for det er de som best kan nyttegjøre seg det barnålene tilfører dem.

Legg greinene rundt surjordsplanter som blåbær, rhododendron og azalea. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Når alle greinene er plassert der du vi ha dem, kan de ligge til våren kommer. Da har barnålene som regel tørket inn og drysser lett av greinene. I våroppryddingen samler jeg sammen de tørre greinene og legger dem i komposten, mens barnålene får ligge igjen som jordforbedring til surjordsplantene.

La granbaren ligge som dekke frem til våren. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

Hobbygartnerskolens Hagekalender

Synes du det er vanskelig å holde oversikten over alt som skal gjøres i hagen? Kanskje er du usikker på hvordan oppgavene skal utføres, og hvordan du spiller best på lag med naturen i hagen din? Da skal du sjekke ut vår digitale hagekalender hvor du får hjelp til å holde oversikten og kunnskap til å stelle hagen gjennom hele året. Klikk på linken eller bildet under for å lese mer og melde deg på.

Pris for medlemskap i vår digitale hagekalender er kr 99,- per måned eller 990,- per år. Men om dette ikke er noe for deg vil du kanskje ha glede av vår gratiskalender? Klikk her og få gratiskalenderen tilsendt på mail.