VELKOMMEN TIL

bloggen

Har du en miljøvennlig hage?

Jun 06, 2018

For snart 10 år siden snek to unge miljøaktivister seg inn på en gallamiddag under klimatoppmøtet i København. Kledd til fest, men med et banner gjemt under finstasen, klarte aktivistene fra Greenpeace å fange verdens oppmerksomhet.

Aktivistene ble naturligvis kastet ut av "det gode selskap", og i et intervju på NRK kunne den unge kvinnen glødende fortelle om hvorfor de aksjonerte mot disse "menneskeskapte klimaforhandlingene".

Vi fikk oss en god latter, men her om dagen da jeg kom på historien igjen, slo det meg at hun hadde mer rett enn hun ante.

For når vi nå, etter nesten 10 år, stadig opplever politikere som haler ut tiden og finsliper retorikken, er det en liten folkebevegelse i gang. En folkebevegelse som ikke lenger venter på løsninger gjennom klimaforhandlinger, men som tar skjeen i egen hånd.

Gjennom sosiale medier ser vi det ene miljøtiltaket etter det andre få fotfeste i folks hverdag. Enten det handler om å redusere plastemballasje, velge vekk produkter med palmeolje eller å bedre levevilkårene til de livsviktige insektene våre.

Hvis du er som meg, så sitter det litt langt inne å stå på barrikadene, slik aktivistene fra Greenpeace gjør. Men du vil gjerne være miljøvennlig, og i dagens hageverden er det ikke alltid like lett å vite hva det betyr.

«Når plantene har det greit, har du det greit», sier gartner og økologiforkjemper Morten Bragdø, min tidligere sjef på Randesund Hagesenter. Og det er den filosofien vi lever etter her i Hobbygartnerskolen.

Men ikke bare å gjøre det greit for plantene. Nei, hos oss har alle det greit, helt fra mikroorganismene i jorden til våre summende medhjelpere i luften. For innimellom robotgressklippere og utekjøkken, er det lett å glemme at hagene våre er en liten bit natur.

Som lever og ånder i takt med hvordan vi steller dem. Og en av de viktigste miljøkampene er den du gjør hver dag. I din egen hage.

Av Morten og mange andre har vi lært hvordan det hele henger sammen. Og for å hjelpe andre å forstå hvor enkelt det egentlig er, har vi satt sammen et komplett kursopplegg.

Et kursopplegg som hjelper deg å forstå hvordan du både kan jobbe på lag med naturen, slik at du skaper en sunn, frisk og miljøvennlig hage, samtidig som hagen passer for deg og din familie.

P.S.: Har du ikke tid til å gå på kurs nå? Det er helt i orden. Men husk at du har tilgang til kursmodulen i et helt år, og at litt påfyll av grunnleggende kunnskap allerede denne sesongen kan hjelpe deg å skape en sunn og frisk hage! Klikk på linken og se selv hvilket kursopplegg vi har laget til deg

Tekst: Hanne Slyngstad-Hægeland
Foto: Erling Slyngstad-Hægeland