VELKOMMEN TIL

bloggen

Den viktige arbeidsplassen

Sep 29, 2018

Vet du hva som slo meg da jeg skulle jobbe med research til dette blogginnlegget? Det var at jeg fant veldig få hagebøker som hadde skrevet om dette temaet; nemlig arbeidsbordet. Eller hjertet i hagen om du spør meg. Noen vil si det er fordi jeg er "litt" over gjennomsnittet interessert, men jeg mener det like fullt og fast. For etter mange runder med meg selv har jeg skjønt hva som er hovedårsaken til at jeg selv ikke får ryddet skikkelig opp i hagen. Det er fordi ting ikke har sin naturlige plass. Og er du en aktiv hagenerd som meg, så er et arbeidsbord i hagen like naturlig som en kontorpult inne.

Alt på sin plass

Ting må ha sin plass, så også i hagen. Og der det altså skrives spaltemeter på spaltemeter om planter og blomsterbed i hagen, skrives det sjelden om hvor du skal ha plantene mens de er små eller underveis når du jobber med dem.

De tingene jeg tidlig forstod at jeg trengte å ta stilling til var blant annet plassering av bordet, størrelsen på det og materialene jeg ville bruke. Og jeg har oppsummert mine tanker og refleksjoner i punktene under.

Plassering

• Plassér bordet på et sted som er praktisk i forhold til resten av hagen. Kanskje ikke midt i glaningen fra verandaen, men gjerne i tilknytning til kjøkkenhagen eller drivhuset.
  • Plassér bordet under et tre eller i skyggen av et hus. Hvis du jobber med planter i full sol midt på sommeren, vil røttene raskt tørke opp og planten dør. I skygge har du bedre tid på deg. Dessuten blir det ikke så varmt for deg å stå og jobbe på en solrik sommerdag.
  • Plassér arbeidsbordet i le for vinden. Det er ikke bare sol som tørker ut plantene, vind gjør det samme. Dessuten er det irriterende hvis potter, jord og lette redskaper til stadighet fyker av bordet på en vindfull dag.
  • Hvis du plasserer bordet inntil en vegg, kan det være nyttig å ha en kant innerst på bordplaten for at jord og annet ikke skal falle ned langs veggen.
  • Hvis du har et frittstående bord, kan det være nyttig å komme godt til fra alle sidene.

Størrelse

• Lag et dobbelt så stort bord som du tror du trenger. Det vil du takke deg selv for senere, for potter, jord og redskaper tar stor plass.
  • Lag bordet så høyt at du slipper å måtte bøye deg eller heve skuldrene når du jobber ved det. Da blir det mest behagelig og du har det hyggeligere mens du holder på.
  • Hvis du har barna med i hagen, lag en skammel av heller eller lignende, sånn at bordet også er tilpasset dem.

Materialer

• Bruk materialer som ligner på de du har andre steder på tomten. I «hagedesign-verdenen» kaller man det repetisjon, og repetisjon bidrar til gjenkjennelse. Det er fordi følelsen av at du har sett dette før et annet sted i hagen er med på å knytte ting sammen og skape en helhet. Slik jeg ser det er det ingen grunn til at arbeidsbordet ikke skal være en del av helheten i hagen.
  • I vår hage er det brukt mye betongheller både til gangstier og sitteplasser, og nå også gulvet til arbeidsbordet. I tillegg har vi brukt de samme materialene til arbeidsbordet i hagen, som vi tidligere har brukt til arbeidsbordet i drivhuset. På den måten skapes gjenkjennelse og flere områder i hagen knyttes sammen.

Bordflaten

• Bruk en hel flate, sånn at jord og redskaper ikke faller ned mellom sprekkene.
  • Bruk materialer som tåler litt ruskevær, så du slipper å måtte skifte bordplaten pga. ødeleggelse. Selv bruker jeg forskalingsplater som tåler røff behandling.
  • Hvis du bruker materialer som ikke tåler å stå ute i regnvær, må de enten behandles med utendørsmaling eller du må dekke bordet til med duk/presenning når det regner. Det går fint, men det er en ekstra oppgave som tar tid og oppmerksomhet.

Pris

• Det finnes alle varianter fra kr 299,- til mange tusen kroner. Jo enklere og rimeligere materialer, jo billigere arbeidsbord. Men det kan gå på bekostning av kvalitet.
  • For meg er arbeidsbordet som et møbel sentralt og godt synlig i hagen, derfor har vi investert i skikkelige materialer og prisen blir deretter.

Mitt arbeidsbord

Mitt arbeidsbord er et veldig enkelt arbeidsbord å lage. Av materialer trenger du 2 forskalingsplater og 24 herregårdsstein. Det krever ingen forkunnskaper og er bygget på en ettermiddag:

Herregårdssteinene vi brukte som bein til arbeidsbordet finnes i flere fargenyanser. Vi valgte å bruke den grå typen (foto: Erling Slyngstad-Hægeland).

Plassér steinene rett oppå hverandre, sånn at bordet ikke blir vinglete (foto: Erling Slyngstad-Hægeland).

Legg den første bordplaten på i den høyden du ønsker å ha en hylle til potter, redskaper, etc. (foto: Erling Slyngstad-Hægeland).

Fortsett med steiner i hvert hjørne og sjekk at de er på linje med det nederste settet. Hvis ikke vil bordet visuelt se skjevt ut (foto: Erling Slyngstad-Hægeland).

Fortsett med stein i alle hjørnene og til du har fått den høyden du ønsker (foto: Erling Slyngstad-Hægeland).

Fest den øverste steinen til bordplaten med lim (foto: Erling Slyngstad-Hægeland)

Så fornøyd ser altså en ekte "hagenerd" ut når hun har fått arbeidsbordet hun drømte om (foto: Erling Slyngstad-Hægeland)!

Prisen på dette arbeidsbordet;

• Forskalingsplater, ca. kr 600,- per stk.
  • Herregårdsstein, ca. kr 41,- per stk.
  • Sum totalt, ca. kr 2.200,-

Tekst: Hanne Slyngstad-Hægeland