5 tips til hvordan gjøre det påskefint

Apr 03, 2017

Det nærmer seg påske. Noen herlige fridager å tilbringe med familie og venner. Med ski på bena og Kvikk Lunsj i sekken. Og med påskedekorasjonene på bordet.

Er du glad i å lage ting selv, er det enkelt å lage noen vårlige dekorasjoner som kan fylle stuen din både før, under og etter påske.

Bruk gjerne gamle potter til løkplanter, mose og grener fra hagen. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

1. Plukk kvister og vintergrønt fra hagen

En vakker påskedekorasjon blir enda flottere med blomstrende kvister fra hagen. Du kan bruke grener fra f.eks. frukttrær eller vårblomstrende busker.

Klipp dem i god tid og sett dem til driving i en vase. Skjær et skrått snitt og sett dem i lunkent vann.

Skift vann regelmessig, og gi dem et nytt snitt eller to i løpet av perioden.

Bruk gjerne vintergrønt fra hagen også, for eksempel rhododendronblader eller eføyranker.

Fyll bukettene med grener fra hagen. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

2. Lag dine egne buketter

Kjøp det utvalget avskårne blomster du selv liker. Velg gjerne et par ulike typer som du lager flere små buketter av.

Sett bukettene i vaser med ulik høyde. Stikk gjerne de fordrevne grenene og de vintergrønne bladene inn i bukettene.

Dette gir bukettene fylde, i tillegg til at du setter ditt eget preg på dem.

Kjøp de snittblomstene du liker. Lag flere små buketter og sett i vaser av ulike høyder og størrelser. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

3. Enkelt og dekorativt med løk

I en påskedekorasjon må du også ha løkplanter. Kjøp de du liker best, og sett noen av dem i potter av litt ulik størrelse og høyde. Eller du kan lage en liten krans av kvister du plukker i hagen.

Finn frem et fat eller en skål som passer. Jeg fant en sølvskål som jeg synes er så vakker til dette bruket. Legg kransen på fatet. Plasser løkplantene i midten.

Og vips har du en enkel vårdekorasjon, som kan stå både før og etter påske.

Lag en krans av f. eks. bjørkekvister. Surr kransen med vikletråd og legg den på et fat. Sett løkene i midten. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

4. Frodige fat

Vasene og pottene du til nå har laget kan enten stå enkeltvis rundt om i stuen, eller du kan arrangere dem på et stort brett.

Plassér dem gjerne med litt mose eller vintergrønt rundt på brettet, og du har et frodig arrangement som oser av påske.

Og trenger du litt pynt til å dekke langbordet, plukker du bare elementer fra brettet, plasserer dem utover bordet, setter levende lys innimellom, og vips så har du et vakkert langbord til påskefesten.

Sett vasene og pottene på et fat. Pynt gjerne med litt mose eller vintergrønt mellom elementene. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland

5. Ta med barna på pyntingen

Har du barn i huset? Ta dem med på pyntingen. Alt avhengig av hvor store de er, kan de legge påskeegg på fatet, henge pynt på grenene, eller være med å lage dekorasjonene fra starten av.

Finn frem alt du skal bruke, og fordel oppgavene. Lag grunndekorasjonen selv, og la barna pynte med påskeegg. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland